Sådan får du linkjuice fra Facebook

Update: Arrg! Denne metode virker nok alligevel ikke da facebook godt nok bruger dofollow, men desværre linker til dig med et redirect. Der kan dog være masser af andre gode markedsføringsmæssige grunde til at lave en facebook page.

Henriette Weber har skrevet et fint indlæg om Why and how to get fans to your facebook page som har inspireret mig til dette indlæg.

Hvis man dissikerer Henriettes indlæg, kan man se at det rent faktisk er muligt ikke bare at få klikbare links fra facebook, men også at få links som der flyder linkjuice igennem.

Opret en page

Fidusen består i at oprette en page for et eller andet, fx din hjemmeside eller et produkt relateret til din hjemmeside. Folk kan herefter tilmelde sig som fans af din side eller dit produkt.

Det er vigtigt at du opretter en page og ikke en group. Pointen er nemlig at hvis man kigger på den offentlige facebookprofil for en person – det som google får lov at læse – så listes også de pages som vedkommende er fan af, men ikke hvilke grupper personen er medlem af.

Disse links til fanpages er vel at mærke dofollow og crawlbare af google, så jo flere fans, des mere linkjuice. Derimod får facebookgrupper kun linkjuice hvis nogen linker til dem udefra.

Når du har oprettet en fanpage, så indstil den til at importere feeds fra din blog. Hver gang du skriver et nyt blogindlæg, postes det på din fanpage med et link til dit blogindlæg, og dette link er dofollow og crawlbart. Bemærk at det ikke er nok at bare skrive hjemmesidens url under info; det link er nofollow.

Som et eksperiment har jeg lavet en fanpage for min side 10000kr.dk. Den har i skrivende stund fået 11 fans – tusind tak til dem 🙂 Den har dog lige nu en pagerank på 0, så det er begrænset hvad det giver af linkjuice.

Update:

Jeg kan I øvrigt anbefale samtalen mellem Martin Thorborg og Henriette Weber hvor de snakker om brugen af sociale medier i forbindelse med markedsføring.