Nøglestrategier til at udvikle dit online brand

Hvis du skal udvikle dit nøgle-brand, er der nogle ting, som er vigtige. For den måde du opbygger dit brand former både kundernes opfattelse af dig, og det er den måde, du tjener dine penge. Vi fortæller her om, hvad du skal have med i dine overvejelser.

Et brand er en vigtig del af en online virksomhed, man ikke skal undervurdere. Det som gør online forretninger anderledes end fysiske butikker er, at man skal skabe en tillid udelukkende baseret på det ry, man bygger op om sig selv. Der er meget lidt menneskelig kontakt, og den foregår primært per telefon. Det er derfor, at brandet er så vigtigt, og særligt i brancher med hård konkurrence. I en branche som online casino-branchen, hvor konkurrencen er ekstremt hård, er det netop vigtigt, at man indgyder tillid hos kunderne. Det betyder at et casino som for eksempel https://www.mariacasino.dk/ skal brande sig på et stort udvalg af populære spil, gode velkomsttilbud for nye kunder eller turneringer med spændende præmier.

Sæt kunden i centrum

En stor fejl blandt mange uerfarne iværksætter er, at man fokuserer for meget på sig selv og for lidt på kunderne. Det er kundernes behov, som skaber en forretning, for uden behovet er der ingen grund til at købe, og så kan man have nok så fine produkter. Man skal naturligvis også sikre sig, at der er overensstemmelse mellem den måde, man selv opfatter sit brand, og den måde andre ser det. En god måde at tjekke det på er at skrive tre ord ned, man selv forbinder med sit brand og så spørge andre om det samme. Hvis de tre ord ikke stemmer nogenlunde overens, er der et hul mellem dit brand og det ry, det har online, som skal fikses.

Der skal være et menneskeligt aspekt

Selvom online forretninger per definition ikke har fysisk kontakt mellem sælger og kunder, er det alligevel vigtigt, at brandet ikke er ansigtsløst. Hvis man får en fornemmelse af, at man har med rigtige mennesker at gøre, mister brandet sin troværdighed. Det betyder ikke, at man nødvendigvis behøver at plastre sit ansigt overalt på hjemmesiden og de sociale medier, men at man kommunikerer online med sine kunder og er tilgængelig i forhold til deres spørgsmål, problemer og så videre.

Vær gennemsigtig og ærlig

Det er supervigtigt, at der er gennemsigtighed i virksomheden, hvis man vil opbygge et stærkt brand. Overvej grundigt hvad du vil sige det, og når du først har sagt det, skal du stå ved det, du siger. Ellers er der endnu sværere at skabe et stærkt brand. Det er også på den måde, at du bygger langtidsholdbare relationer, som er så vigtige for virksomheden. Find gode måder at holde kontakten ved lige med både kunder, leverandører og samarbejdspartnere, også dem du ikke har regelmæssig kontakt med.

Husk at selvom et brand selvfølgelig skal være stabilt og troværdigt, så kan der indimellem være behov for justeringer. Det kan for eksempel være, at man gerne vil tilføje et nyt element som en klimaprofil eller på anden måde signalere, at man er socialt ansvarlig. Og et stærkt brand er fleksibel nok til at klare den slags ændringer.

Skriv et svar

Your email address will not be published.