Bliv bedre til at stave og tjen det dobbelte

Hvis du tjener penge på online marketing, og samtidig er lidt sløset med at stave, så er der grund til at læse videre. Jeg faldt over denne artikel fra BBC, om at stavefejl i internet marketing koster millioner i tabt fortjeneste for webshops. I en enkelt test hvor skribenten rettede en stavefejl på en hjemmeside, steg salget til det dobbelte.

Staevfjel btydeer ik af man ik ka laese vad der står, men når man skal op med kreditkortet, og sende en masse personlig information over nettet, så handler det om meget mere end bare at kunne forstå hvad der står i en varebeskrivelse.

Det handler om tillid. Mange forbrugere er bekymrede over sikkerheden ved online handel, og stavefejl og dårlig grammatik kan let betyde forskellen på om forbrugeren sidder med en fornemmelse af om det er en professionelt drevet forretning, eller en ung knallert der lige skal prøve at score lidt lommepenge.

Urimeligt?

Man kan altid diskutere rimeligheden i denne skepsis. Man kan sagtens være en dygtig og serviceminded webkøbmand uden at være god til at stave. Og selv professionelle kan begå stavefejl. Det er to fuldstændig uafhængige kompetencer. Så et eller sted er der noget urimeligt i at bedømme folk ud fra deres stavefærdigheder.

Men ikke desto mindre er det den virkelighed man må forholde sig til. Og helt urimeligt er det måske heller ikke.

Det er i hvert fald karakteristisk at spammere er notorisk dårlige til grammatik. Der er naturligvis som regel tale om ukritiske maskinoversættelser. Men det er også karakteristisk for en lang række underlødige, men dog professionelle, virksomheder, så som denne annonce fra casino (fundet på Euroads.dk):

Annonce fyldt med stavefejl og grammatikfejl

Udover at det er en ubehjælpsom reklametekst, er der et malplaceret “den en”, og “Mega Milionær” skal staves megamillionær. Men hvem drømmer ikke om 5 gratis omdrejninger? Omdrejninger er en direkte oversættelse af spins (på en roulette), men det er ikke et ord danskere normalt bruger på den måde, og det er derfor stort set umuligt for de fleste at gennemskue hvad det er en reklame for.

Når det kommer til tillid på nettet har vi meget lidt at gribe fat i. Stavefejl og grammatik er en parameter vi bruger. Det er en meget grov, og indimellem urimelig sortering, men den fanger nogle af de værste forbrydere. Så hvis du ikke er så skrap til grammatikken, er det måske en god ide at alliere dig med en der er.