Tjen penge på PPC-marketing – en introduktion

Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, er jeg begyndt at eksperimentere med at tjene penge på pay-per-click-marketing (PPC) af affiliateprogrammer. Her går jeg lidt mere i detaljer med hvordan det fungerer.

Grundlæggende

Normalt foregår affiliatemarketing ved at man har en hjemmeside, som man putter nogle reklamer og sponsorerede links på, og så sørger man for at der kommer noget målrettet trafik til siden.

Helt enkelt går fidusen med PPC-marketing ud på at man via programmer som fx Google Adwords og Facebook Adverts køber trafik direkte til sine affiliatelinks. På den måde slipper man med bøvlet med at administrere en hjemmeside og skaffe trafik til den.

Et eksempel

Forestil dig at du via et affiliateprogram kan få 50 kr. for at få folk til at abonnere på et eller andet magasin. Du sætter så en kampagne op i Google Adwords hvor du køber trafik til det pågældende affiliatelink.

Efter at have kørt et stykke tid, viser det sig at for hver 25. klik på din annonce er der én der køber et abonnement, og du tjener 50 kr. Dvs. den gennemsnitlige klikindtjening (CPC) er 2 kr.

Når den gennemsnitlige CPC er 2 kr., kan du roligt sætte klikprisen i adwords til 1 kr. På den måde tjener du i snit en krone for hvert klik du køber hos adwords.

Affiliateprogrammerne

Det er ikke alle affiliateprogrammer der tillader PPC-marketing, eller SEM som de ofte kalder det (search engine marketing). Her er nogle programmer der tillader det, som er gode at starte med:

  • Euroads
  • IQ Medier
  • Mikkelsenmedia (kræver CVR-registrering)

Tradedoubler og Webgains er også gode til at oplyse om hvorvidt SEM er tilladt eller ej, men de har generelt så lave priser at det er svært at få til at løbe rundt. Andre programmer tillader det også, men er ikke gode til at oplyse det, og for en sikkerheds skyld er man nødt til at spørge hver eneste gang, hvilket gør det noget besværligt. Bemærk at der er restriktioner for hvilke søgeord man må byde på.

PPC-programmerne

De vigtigste steder hvor man kan købe klik er Google Adwords og Facebook Adverts. Programmerne fungerer normalt ved at man vælger hvilken målgruppe man vil annoncere for, og man sætter så den maksimale klikpris man vil betale. Denne klikpris skal konkurrere med alle andre annoncører der byder på samme målgruppe.

PPC- programmerne sørger for at vise de annoncer der bedst kan betale sig. Dette måles på klikrate X klikpris, dvs. de annoncer hvor det gennemsnitlige antal klik pr. tusind visninger (CPM) ganget med den gennemsnitlige klikpris (CPC) er højest.

Derudover sørger PPC-programmerne – og dette er fuldstændig en tillidssag – at sørge for at balancere det så man som annoncør betaler den laveste mulige pris, som stadig en CPM x CPC der er højere end de andres. Dvs. normalt betaler man lidt under den maksimale klikpris man har sat.

Optimering

Der mange faktorer som man skal tænke på for at få det maksimale udbytte af PPC-marketing.

  • Jo højere pris du byder, des mere trafik kan du få.
  • Jo højere pris du byder, des mindre overskud er der til dig selv.

For at tjene så meget som muligt i løbet af et døgn, skal disse to faktorer balanceres, så man ikke byder så højt at man ikke får overskud, og ikke byder så lavt at man ikke får nogen trafik.

  • En god annoncetekst giver højere klikrate, og dermed kan man købe klik billigere.
  • En ‘for god’ annoncetekst giver en lavere konverteringsrate, og man tjener dermed mindre pr. klik.

Eller sagt på en anden måde, hvis annonceteksten lover for meget, eller simpelthen ikke svarer til den side folk havner på, så bliver folk skuffede og smutter igen uden at købe noget. Det handler altså om at skrive en annoncetekst som både tilskynder folk til at klikke på annoncen, men samtidig giver dem lyst til også at handle på den side de lander på.

Forholdet mellem disse faktorer er meget udforudsigeligt. Der er ingen gylden formel – man er nødt til at eksperimentere sig frem for hver eneste kampagne.

Risici

Man er nødt til at starte med at smide nogle penge efter en kampagne, og der er ingen garanti for at man får pengene igen. Det er ikke altid muligt at skrue en PPC-kampagne sammen sådan at den løber rundt. Man skal derfor være villig til at sætte nogle penge på spil. I starten vil man opleve at det er svært, men det bliver lettere efterhånden som man får erfaring med at vælge nogle kampagner man kan finde ud af at sælge.

Følg med på Araknosofi.dk. Mon ikke der kommer nogle gode tips og case-studies med tiden?