Tjen penge på PPC-marketing – en introduktion

Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, er jeg begyndt at eksperimentere med at tjene penge på pay-per-click-marketing (PPC) af affiliateprogrammer. Her går jeg lidt mere i detaljer med hvordan det fungerer.

Grundlæggende

Normalt foregår affiliatemarketing ved at man har en hjemmeside, som man putter nogle reklamer og sponsorerede links på, og så sørger man for at der kommer noget målrettet trafik til siden.

Helt enkelt går fidusen med PPC-marketing ud på at man via programmer som fx Google Adwords og Facebook Adverts køber trafik direkte til sine affiliatelinks. På den måde slipper man med bøvlet med at administrere en hjemmeside og skaffe trafik til den.

Et eksempel

Forestil dig at du via et affiliateprogram kan få 50 kr. for at få folk til at abonnere på et eller andet magasin. Du sætter så en kampagne op i Google Adwords hvor du køber trafik til det pågældende affiliatelink.

Efter at have kørt et stykke tid, viser det sig at for hver 25. klik på din annonce er der én der køber et abonnement, og du tjener 50 kr. Dvs. den gennemsnitlige klikindtjening (CPC) er 2 kr.

Når den gennemsnitlige CPC er 2 kr., kan du roligt sætte klikprisen i adwords til 1 kr. På den måde tjener du i snit en krone for hvert klik du køber hos adwords.

Affiliateprogrammerne

Det er ikke alle affiliateprogrammer der tillader PPC-marketing, eller SEM som de ofte kalder det (search engine marketing). Her er nogle programmer der tillader det, som er gode at starte med:

  • Euroads
  • IQ Medier
  • Mikkelsenmedia (kræver CVR-registrering)

Tradedoubler og Webgains er også gode til at oplyse om hvorvidt SEM er tilladt eller ej, men de har generelt så lave priser at det er svært at få til at løbe rundt. Andre programmer tillader det også, men er ikke gode til at oplyse det, og for en sikkerheds skyld er man nødt til at spørge hver eneste gang, hvilket gør det noget besværligt. Bemærk at der er restriktioner for hvilke søgeord man må byde på.

PPC-programmerne

De vigtigste steder hvor man kan købe klik er Google Adwords og Facebook Adverts. Programmerne fungerer normalt ved at man vælger hvilken målgruppe man vil annoncere for, og man sætter så den maksimale klikpris man vil betale. Denne klikpris skal konkurrere med alle andre annoncører der byder på samme målgruppe.

PPC- programmerne sørger for at vise de annoncer der bedst kan betale sig. Dette måles på klikrate X klikpris, dvs. de annoncer hvor det gennemsnitlige antal klik pr. tusind visninger (CPM) ganget med den gennemsnitlige klikpris (CPC) er højest.

Derudover sørger PPC-programmerne – og dette er fuldstændig en tillidssag – at sørge for at balancere det så man som annoncør betaler den laveste mulige pris, som stadig en CPM x CPC der er højere end de andres. Dvs. normalt betaler man lidt under den maksimale klikpris man har sat.

Optimering

Der mange faktorer som man skal tænke på for at få det maksimale udbytte af PPC-marketing.

  • Jo højere pris du byder, des mere trafik kan du få.
  • Jo højere pris du byder, des mindre overskud er der til dig selv.

For at tjene så meget som muligt i løbet af et døgn, skal disse to faktorer balanceres, så man ikke byder så højt at man ikke får overskud, og ikke byder så lavt at man ikke får nogen trafik.

  • En god annoncetekst giver højere klikrate, og dermed kan man købe klik billigere.
  • En ‘for god’ annoncetekst giver en lavere konverteringsrate, og man tjener dermed mindre pr. klik.

Eller sagt på en anden måde, hvis annonceteksten lover for meget, eller simpelthen ikke svarer til den side folk havner på, så bliver folk skuffede og smutter igen uden at købe noget. Det handler altså om at skrive en annoncetekst som både tilskynder folk til at klikke på annoncen, men samtidig giver dem lyst til også at handle på den side de lander på.

Forholdet mellem disse faktorer er meget udforudsigeligt. Der er ingen gylden formel – man er nødt til at eksperimentere sig frem for hver eneste kampagne.

Risici

Man er nødt til at starte med at smide nogle penge efter en kampagne, og der er ingen garanti for at man får pengene igen. Det er ikke altid muligt at skrue en PPC-kampagne sammen sådan at den løber rundt. Man skal derfor være villig til at sætte nogle penge på spil. I starten vil man opleve at det er svært, men det bliver lettere efterhånden som man får erfaring med at vælge nogle kampagner man kan finde ud af at sælge.

Følg med på Araknosofi.dk. Mon ikke der kommer nogle gode tips og case-studies med tiden?

9 kommentarer

Spring til kommentar-formularen

    • Stig on 10. april 2009 at 23:23

    God artikel, glæder mig til at læse mere om det 🙂
    Og så må Facebook godt snart lave en kampagne igen med 100$ til at annoncere for 🙂

  1. Super introduktion, godt forklaret så alle kan forstå det!

    Har lige fået en kupon fra Google på 400 kr. Adwords reklamer, ku’ være man skulle fyre den af på det 🙂

    • Ruben on 12. april 2009 at 08:51

    Jeg håber I kan bruge det til noget.

    Søren, hvor har du fået sådan en kupon? Det vil jeg da også gerne have 🙂 Hvis I kender andre steder hvor man kan få sådanne kuponer, hører jeg selvfølgelig gerne om det.

  2. Opretter man en ny Adwords account, uden overhovedet at sætte gang i nogen annoncer, så vil Google efter 3-6 måneder sende dig en kupon på gratis annoncering for ca. 400 kr. Bare lige sådan for at få dig igang.

    Bemærk, at det er ikke altid de gør det, kuponen kan kun bruges på den account, og de er ret gode til at opdage, om det er en “snyde-account” man har oprettet.

    Så der er ingen garanti for at du får en kupon, men jeg har dog oplevet det 2 gange efterhånden. Og for 400 kr. Adwords annoncer kan man komme ret langt 🙂

    • Ruben on 12. april 2009 at 19:42

    Det er da et meget godt tip. Det havde jeg ikke hørt om før.

  3. Du får også 400 kroners rabat kupon når du køber et standard domæne (3000-10000 MB) hos one.com og hvis man køber et 25000 MB domæne får man 600 kroner – og jeg mener også at surftown giver 200 kroner til både adwords og yahoo.

    God artikel – den skal nok sætte gang i noget SEM fra min side 😉

  4. Bare lige som en lille update så har partner-ads nu også gjort det muligt at annoncere via facebook og adwords (:

    • Ruben on 10. juni 2010 at 08:10
      Author

    Ja tak, jeg så det også godt. Det er værd at skrive et indlæg om.

    • Torben on 4. oktober 2010 at 09:41

    Det skal da helt klart afprøves, lydder fedt!

    TAK Søren Sprogø super fedt tip!!!

Skriv et svar

Your email address will not be published.