MikkelsenMedia hængt ud i DR Kontant

Jeg har den grundholdning at vi alle sammen bliver rigere hvis vi lægger vores kræfter i at skabe værdi for hinanden snarere end at lokke hinanden til at bruge tid og penge på ting der gør os frustrerede.

DR’s forbrugermagasin Kontant handlede i søndags om PointShop. Anledningen var at mange mennesker føler sig snydt til at købe et VIP medlemskab, som koster penge hver måned, og som er vanskeligt at slippe af med igen.

MikkelsenMedia blev hængt ud for via PointShop at udsende spammails. Til sidst i programmet blev det fremstillet som at MikkelsenMedia indrømmede dette og lovede forbedringer.

Er MikkelsenMedia onde?

Jeg har i mange sammenhænge talt meget positivt om MikkelsenMedia. Det er efter min mening et af de bedste danske affiliateprogrammer. Spørgsmålet er om man kan samarbejde med en virksomhed der overtræder lovgivningen.

Personligt har jeg ikke noget problem med fortsat at anbefale MM som affiliateprogram. Jeg bryder mig ikke om deres markedsføringsaktiviteter. Om de er ulovlige eller ej, er en sag mellem MM og forbrugerombudsmanden, men uanset hvad er der ingen tvivl om at deres metoder er til gene for rigtig mange mennesker, og jeg har den grundholdning at vi alle sammen bliver rigere hvis vi lægger vores kræfter i at skabe værdi for hinanden snarere end at lokke hinanden til at bruge tid og penge på ting der gør os frustrerede.

Men disse markedsføringsaktiviteter har dog ikke direkte noget at gøre med hvordan MM fungerer som affiliateprogram – det er to uafhængige aktiviteter. Selvfølgelig kan man indirekte blive medansvarlig hvis man via MM reklamerer for PointShop eller diverse konkurrencer og surveys, men hvis man ikke bryder sig om metoderne, kan man jo sagtens vælge at lade være med at reklamere for disse ting.

Dumme forbrugere

En anden side af sagen, som Kontant aldrig tager stilling til, er om forbrugerne er for dumme nogle gange.

Det Kontant i mine øjne gør, er at fortælle forbrugeren at de roligt kan opføre sig som en fuld, dum, billig teenagetøs, for Kontant og forbrugerombudsmanden skal nok komme dem til undsætning når uheldet er ude.

Jeg synes Kontant er et kvalmende program. Selvfølgelig er mange af de virksomheder de behandler, dybt problematiske. Men samtidig lader det til at forbrugeren selv aldrig har noget ansvar, uanset hvor snotdumt de har båret sig ad.

Man skal være umådeligt dum hvis man tror man kan få en mobiltelefon for 5 kr., uden at der følger nogle betingelser med som gør at virksomheden ikke mister penge på det.

Hvis man via forbrugeroplysning og lovgivning fortæller folk at de ikke behøver at tænke selv, så opdrager man dem til at være dumme forbrugere, og så lærer vi iværksætterne at den nemmeste måde at tjene penge på, er at snyde dumme forbrugere.

Sammenlign med voldtægt

I stedet for at have fokus på at man som forbruger altid er beskyttet og lovgivningen, uanset hvor tosset man bærer sig ad, burde man have fokus på lære dem at tænke sig om og lade være med at købe produkter med underlige betingelser.

Man fortæller jo heller ikke sin 13-årige datter at hun sagtens kan gå i byen iført det billigste ludder-outfit, for “det er jo ulovligt at begå voldtægt”. Det kan godt være at det er ulovligt at voldtage (det er det faktisk), men det betyder ikke at ingen gør det, og man kan selv gøre noget for at minimere risikoen for at blive udsat for det.

Det Kontant i mine øjne gør, er at fortælle forbrugeren at de roligt kan opføre sig som en fuld, dum, billig teenagetøs, for Kontant og forbrugerombudsmanden skal nok komme dem til undsætning når uheldet er ude.

Virksomheder skal naturligvis overholde lovgivningen, men lovgivningen skal ikke opdrage folk til at være ureflekterende nikkedukker, der ikke kan finde ud af at tage ansvar for deres eget liv.