Markedsføringsfusk eller forbrugeroplysning?

Mange affiliateprogrammer har i dag været ude med kraftige indskærpelser i brugen af reklamer for a-kasser på prissammenligningssider. Årsagen er at Avisen.dk i dag skrev om markedsføringsfusk med a-kasser.

Problemet er ifølge Avisen at mange tjenester der laver prissammenligninger benytter affiliatelinks, hvorved man ikke kan stole på at sammenligningerne er uvildige. Hjemmesider der laver prissammenligninger beskyldes for skjult reklame og overtrædelse af markedsføringsloven.

Jeg mener at sagen har konsekvenser for mange andre sider end a-kassesiderne. Der er masser af sider der kører efter samme model, hvad enten de sammenligner a-kasser, flypriser, bogpriser, mobilpriser eller noget helt femte.

Det er ren jantelovstænkning at forbyde affiliate marketers at lave den slags prissammenligningssider og tjene penge på det. Hovedsagen må være at siderne leverer en brugbar og reel service til forbrugerne. Om de tjener penge på det, må være uvedkommende.

Og ærlig talt, kan vi ikke blive enige om at det er i orden at man tjener penge på at tilbyde en service som mange mennesker har gavn af?

Konsekvensen af denne afsløring kan blive at mange prissammenligningssites må lukke. Og i sidste ende bliver det vanskeligere for forbrugeren at finde den billigste pris på et produkt. Ironisk nok som følge af en lov der er til for at beskytte forbrugeren.

Jeg synes markedsføringsloven er naiv på dette punkt. Enhver der har arbejdet med hjemmesider, søgeoptimering, affiliatemarketing osv., ved at der ligger økonomiske incitamenter bag de fleste links der findes på nettet.

Skal vi forbyde links der er oprettet i SEO-øjemed fordi de ikke er uvildige, men har markedsføringsmæssige bagtanker? Er et direkte affiliatelink i en prissammenligningstjeneste værre end et almindeligt link, der har til formål at få en side til at ranke bedre end den har fortjent?

Det er næppe muligt at lave en lov der beskytter forbrugeren mod vildledende links, uden at loven skader mere end den gavner. Brug kræfterne på lære folk noget om at færdes på nettet i stedet for at gå efter folk der dybest set bare tjener lidt penge på at oplyse forbrugerne.