Første positive erfaringer med SEM

For et par uger siden hoppede jeg på tilbuddet med at få 100 $ til at annoncere på facebook. Jeg brugte pengene på at reklamere for et affiliatelink fra Euroads. Det gik ikke særlig godt, men det gav mig blod på tanden.

Princippet

I mangel af bedre kalder jeg princippet for SEAM – Search Engine Affiliate Marketing – for at understrege at der indgår en affiliateaftale. Hvis der er nogen der kender en bedre betegnelse, så sig lige til (Edit: Jeg er begyndt at bruge betegnelsen pay-per-click, PPC).

Anyway, princippet er såre simpelt. Gennem et affiliateprogram får man X kr. pr. lead, og gennem et annonceringsprogram betaler man Y kr. pr. klik. Opgaven består i at balancere det så man i snit tjener mere pr. klik end man betaler for det.

Mine succeser

Jeg har kastet mig ud i eksperimenter før, men de er gået skidt hver gang, og jeg er endt med at betale mere end jeg har tjent. Men nu har jeg fået et par gennembrud.

I et tilfælde har jeg på ti dage tjent 1610 kr., hvilket skal modsvares af udgifter på 967 kr. til adwords, i alt et overskud på 643 kr. Adwords-annoncerne linkede desuden til en side på min egen hjemmeside, så de har også givet et mindre, ukendt beløb på andre annoncer.

I et andet tilfælde har jeg på ni dage købt annoncer på facebook for ca. 2300 kr. og tjent 4037 kr. – et overskud på 1737 kr. Her linkede jeg direkte til et affiliatelink.

Fremtidsudsigter

Hvis jeg kan holde linjen, kan der ligge en rigtig pæn ekstra indkomst her. Det kræver selvfølgelig at der er en jævn strøm af nye velegnede kampagner, da kampagnerne ikke lever så længe.

Jeg er lige gået i gang med denne metode, og hvis det forholder sig som alt muligt andet, nemlig at man bliver bedre til det jo mere erfaring man har, så kan det blive rigtig godt.

Forvent nogle flere indlæg om dette emne efterhånden som jeg får skrabet noget erfaring sammen, og tilgiv mig at jeg holder kortene tæt – det er desværre ikke til min egen fordel hvis jeg afslørede hvilke kampagner jeg kører.

13 kommentarer

Spring til kommentar-formularen

    • Jacob Cuculiza on 16. marts 2009 at 08:04

    Jeg synes det lyder rigtig spændende!

    Men jeg er lidt i tvivl om noget?:

    Jeg forstod det sådan at du laver en adwords-annonce, hvor linket fører direkte til et site på fx araknosofi eller 10000kr, hvor der er et indlæg med reklamer, ikk? 🙂

    Men i facebook tilfældet, lyder det lidt som om du laver en annonce på facebook, hvor at annoncen ikke indeholeder et link til dit site. Men indeholeder affliatelinket, korrekt? 😛

    Håber du forstår hvad jeg mener – skulle lige være sikker.

    • Ruben on 16. marts 2009 at 08:17

    Det er fuldstændig rigtig forstået, og nu har jeg præciseret det i indlægget 😉

    Man kan altså gøre det på to måder: Man kan enten linke til en artikel på ens hjemmeside, som promoverer et eller andet affiliatelink, eller man kan linke direkte til et affiliatelink.

    • Jacob Cuculiza on 16. marts 2009 at 08:28

    Det var bedre – nu kan man da ikke være i tvivl 🙂

    Jeg glæder mig til at læse dit næste indlæg om SEM (SEAM) – og jeg har på fornemmelsen at der kommer mange i den kategori.

    Jeg tænkte på om du indtil videre har skrevet annoncerne på engelsk eller dansk?

    • Ruben on 16. marts 2009 at 08:40

    Kun på dansk. Dansk er min niche 🙂

    • Jacob Cuculiza on 16. marts 2009 at 08:46

    Okay så 🙂

  1. Hej Ruben,

    Super godt klaret, jeg har også selv investeret lidt både af egne kontanter og nu dit fantastiske råd som giver 100$ helt gratis. Indtil videre ligger det meget jævnt, jeg har specielt prøvet mig med euroads’ CBB mobil kampagne som har givet mig et overskud på 80 kroner – ikke det største, men det er da en start. Rigtig godt klaret, og til alle der overvejer at gøre dette, kan det kun anbefales herfra, at man ikke bruger kampagner med en leadpris på under 10-15 kroner, da det næsten ikke kan betale sig.

    Jeg glæder mig til at følge din udvikling – det bliver jo interessant.

    Med venlig hilsen,
    Jonathan Miller

    • Jacob C. on 18. marts 2009 at 10:56

    Indtil videre har jeg brugt $40, ud af de $100, men har desværre kun tjent 48 kr. – så havde det været mine egne penge var jeg ikke så glad 😉

    • Ruben on 18. marts 2009 at 11:06

    Puha, Jacob. Må jeg spørge hvad du reklamerer for, og hvad har du sat klikprisen til?

    • Jacob c. on 18. marts 2009 at 11:29

    Ja det må du gerne – og det har du jo sådan set lige gjort 😉

    Jeg tilmeldte mig hurtigt euroads, og fandt den første og bedste kampagne om “at vinde en rejse til Rom”. Lead-prisen var 6,5 kr.

    Jeg gik derefter ind og fik lavet en hurtig facebook annonce og satte klikprisen til det som Facebook selv foreslog ($0,30)

    Det skal lige siges at SEM (SEAM) ikke rigtig interesserer mig og jeg kun gjorde det for sjov. 😛

    • Ruben on 18. marts 2009 at 11:36

    Det bekræfter jo bare hvad Jonathan skriver, nemlig at kampagner med lav lead-pris er svære at få overskud på. Så er det da slået fast 🙂

    • Jacob c. on 18. marts 2009 at 11:43

    Ja, jeg kan hvert fald bekræfte at kampagner med lav lead-pris ikke er noget at prale med 😉 – men godt mit “underskud” kunne bruges til noget så.

    Kan jeg godt stoppe min annonce nu, og lave en ny – og samtidig stadig bruge af min rabatkupon? (har $50 tilbage)

    Det kunne være sjovt at bruge den sidste halvdel af pengene på at annonce for en kampagne med en lead-pris der er mindst dobbelt så høj – også sammenligne bagefter 🙂

    Så kan jeg virkelig få det bekræftet og få sammenlignet forskellen.

    • Ruben on 18. marts 2009 at 11:55

    Ja, det kan du sagtens. Du kan også sætte klikprisen ned. Så går det lidt langsommere, men du får flere penge ud af det.

    • Jacob C. on 18. marts 2009 at 12:02

    Lyder godt 😉

    Du må sige til hvis du for brug for at høre om hvordan det er gået før med den lave lead-pris og mellem klikpris – og bagefter/nu med den højere lead-pris og lidt lavere/mellem klikpris. 🙂

    ..stoppede annoncen nu på ca $50, så godt timet 😛

Skriv et svar

Your email address will not be published.