Første positive erfaringer med SEM

For et par uger siden hoppede jeg på tilbuddet med at få 100 $ til at annoncere på facebook. Jeg brugte pengene på at reklamere for et affiliatelink fra Euroads. Det gik ikke særlig godt, men det gav mig blod på tanden.

Princippet

I mangel af bedre kalder jeg princippet for SEAM – Search Engine Affiliate Marketing – for at understrege at der indgår en affiliateaftale. Hvis der er nogen der kender en bedre betegnelse, så sig lige til (Edit: Jeg er begyndt at bruge betegnelsen pay-per-click, PPC).

Anyway, princippet er såre simpelt. Gennem et affiliateprogram får man X kr. pr. lead, og gennem et annonceringsprogram betaler man Y kr. pr. klik. Opgaven består i at balancere det så man i snit tjener mere pr. klik end man betaler for det.

Mine succeser

Jeg har kastet mig ud i eksperimenter før, men de er gået skidt hver gang, og jeg er endt med at betale mere end jeg har tjent. Men nu har jeg fået et par gennembrud.

I et tilfælde har jeg på ti dage tjent 1610 kr., hvilket skal modsvares af udgifter på 967 kr. til adwords, i alt et overskud på 643 kr. Adwords-annoncerne linkede desuden til en side på min egen hjemmeside, så de har også givet et mindre, ukendt beløb på andre annoncer.

I et andet tilfælde har jeg på ni dage købt annoncer på facebook for ca. 2300 kr. og tjent 4037 kr. – et overskud på 1737 kr. Her linkede jeg direkte til et affiliatelink.

Fremtidsudsigter

Hvis jeg kan holde linjen, kan der ligge en rigtig pæn ekstra indkomst her. Det kræver selvfølgelig at der er en jævn strøm af nye velegnede kampagner, da kampagnerne ikke lever så længe.

Jeg er lige gået i gang med denne metode, og hvis det forholder sig som alt muligt andet, nemlig at man bliver bedre til det jo mere erfaring man har, så kan det blive rigtig godt.

Forvent nogle flere indlæg om dette emne efterhånden som jeg får skrabet noget erfaring sammen, og tilgiv mig at jeg holder kortene tæt – det er desværre ikke til min egen fordel hvis jeg afslørede hvilke kampagner jeg kører.