Spring mellemleddene over og tjen mere

Google Adsense er populært, og det er der selvfølgelig mange gode grunde til. Der kan dog være gode grunde til at overveje andre annoncetyper på sin hjemmeside.

Når du tjener penge på en Adsense-annonce, er der ofte en lang fødekæde bag, som alle skal have en bid af kagen.

Lad mig tage et eksempel med en annoncør, fx Telmore, som køber leads gennem et mediebureau, fx MikkelsenMedia. En MikkelsenMedias partnere køber Adwords, som bliver vist af dig på din hjemmeside.

Der er fem led i denne kæde, og allesammen skal tjene noget på transaktionerne. Hvis du nu havde samarbejdet direkte med annoncøren, ville du potentielt score mediebureauets, partnerens, og Adwords indtægter.

Nogle gange er der endda flere led. Mediebureauet får måske ikke deres kampagner direkte fra annoncøren, men fra andre mediebureauer. Og hjemmesider der tjener penge på Adsense, køber måske selv adwords for at få trafik til siden.

Spring nogle af leddene over

Det er ikke sikkert at det altid er praktisk muligt at skaffe aftaler med de bagvedliggende annoncører, men der er mange muligheder for at springe nogle af mellemleddene over.

  • Vis mediebureauets reklamer i stedet for Adwords.
  • Vær den partner der køber Adwords.

Man skal selvfølgelig være opmærksom på at

  • Annoncører køber også adwords, og dermed springer de mediebureau og partner over, hvilket kan være med til at gøre adsense mere attraktivt end reklamer direkte fra mediebureauet.

Hvis man var en stor og stærk hjemmeside, kunne det sikkert betale sig at lave sin egen adwords-lignende tjeneste, hvor man proppede alle kampagner fra forskellige mediebureauer i en optimeringsmaskine. Men det er en lidt mere avanceret løsning.

Spring alle leddene over

Enkelte steder er det dog umiddelbart muligt at springe alle led over, og få penge direkte fra annoncøren. Et par eksempler:

  • Ved at tilmelde sig sponsorcar, får man et affiliatelink som giver 50 kr. pr. lead + 10 % af indtægterne. Det er noget bedre end de 30 kr. man får fra Adfair.
  • Ved at oprette en konto hos Nordnet kan man få 100 kr. for at skaffe nye kunder, hvilket er bedre end de 70 kr. man fik hos Adservice en overgang.
  • Hos Jaypay får man kommission af henviste medlemmer i stedet for engangsindtægten på 10 kr. pr. lead fra Adservice. Om det kan betale sig, er selvfølgelig et spørgsmål om hvilke medlemmer man skaffer.

Det er alt sammen typiske henvis-en-ven-funktioner. Det er måske ikke lige alles kop te, men man kan naturligvis gå ud og opsøge andre muligheder.

Gambling

Et af de steder hvor der er rigtig gode muligheder for at gå direkte til annoncøren, er inden for gambling (casino, poker, bingo, sportsbetting osv.). Jeg har ikke vildt meget erfaring med det, men jeg er begyndt at eksperimentere lidt med det. Her er nogle grunde til at det er interessant:

  • Gambling-kampagner hos MikkelsenMedia, IQ Medier, Euroads osv. har nogle af de bedste gennemsnitlige klikpriser (ecpc) på de netværker, fx 5 kr. for Prime Scratchcards, 6,75 kr. for Europa Casino i skrivende stund.
  • Gennem spillestedernes egne affiliateprogrammer kan man for livslang kommission i stedet for et beskedent engangsbeløb.
  • Mediebureauernes kampagner har en cookietid på typisk 40 dage, og de er betinget af at kunden indbetaler pengebeløb af en vis størrelse inden da, for at man får et lead. Spillestedernes egne programmer har ingen cookietid; hvis kunden opretter en konto, men først indbetaler penge om tre år, tjener man stadig på det, og man tjener penge uanset hvor lille et beløb de indbetaler.

Jeg skal nok skrive mere om mine erfaringer med disse programmer i den kommende tid. Indtil videre har jeg god erfaring med EuroPartners (Casino Euro mm.), Primepartners (Prime Scratchcards mm.), Affiliate Lounge (Betsson mm.) og Unibet Affiliates (Maria Bingo og Unibet) og Affiliates United (diverse casinoer). Det er nogle af de programmer der også benyttes af mediebureauerne. Jeg kan godt anbefale at man eksperimenterer med dem (man tjener også penge på at henvise andre webmastere).

Filosofien er her at tænke langsigtet – vent på pengene. Et generelt økonomisk princip er at man betaler når andre skal løbe en risiko for dig. På disse programmer løber mediebureauerne en risiko for dig ved at give dig et større engangsbeløb her og nu, mens de selv satser på den langsigtede indtjening. Men man kan på langt sigt tjene mere ved selv at løbe en risiko.