Pristjek på danske affiliateprogrammer

Hvilket affiliateprogram er bedst?

Jeg har over de sidste par dage gennemført en omfattende prissammenligning af 9 danske affiliatenetværker, hvor jeg har sammenlignet dem på udvalg og pris.

Sammenligningen er foretaget på baggrund af 25 tilfældigt udvalgte kampagner som kører på flere forskellige netværker. For hver kampagne har jeg tjekket de 9 affiliatenetværker mht. om de udbød pågældende kampagne og til hvilken pris. For hvert netværk har jeg registreret hvor mange kampagner de havde i alt.

Resultaterne er lagt ind i et skema. Pga. at ikke alle affiliateprogrammer tillader at man offentliggør deres priser, har jeg fjernet den konkrete pris og i stedet markeret med farvekoder hhv. den højeste og laveste pris (men hvis man spørger pænt, kan man nok godt få det med konkrete tal på).

Se skemaet her

Vinderne

Adservice (77 kampagner i alt): På 9 af de 25 kampagner tilbød Adservice den bedste pris. På de øvrige lå de i de fleste tilfælde inden for 1-2 % af førstepladsen.

MikkelsenMedia (155 kampagner i alt): MikkelsenMedia er lidt af et wildcard. Ligesom Adservice havde de den bedste pris på 9 af de 25 kampagner. På en enkelt kampagner lå de dog lavest, og på mange af de øvrige lå de langt fra toppen. Til gengæld havde MikkelsenMedia det største udvalg af kampagner.

Adservice og MikkelsenMedia dækkede tilsammen alle de 25 kampagner. Med de to programmer alene er man altså dækket godt ind både mht. pris og udvalg.

Runner ups

Euroads, EtailMedia og Webgains (hhv. 144, 43 og 90 kampagner) løb hver især med sejren et par gange, og de lå sjældent i bund. EtailMedia har på det sidste kæmpet sig godt op og er værd at holde øje med. Euroads og Webgains har et stort udvalg af kampagner og især Webgains har mange helt unikke kampagner.

Taberne

Adfair (61 kampagner) tilbød den laveste pris på over halvdelen af de 25 kampagner og kom ikke i nærheden af den højeste pris på noget tidspunkt. Der var meget lidt unikt ved deres kampagneudvalg i øvrigt.

MM Medier (147 kampagner). Den eneste grund til at MM Medier ikke er fyldt med røde felter på skemaet, er at Adfair var med i testen. Hvis ikke Adfair havde været med, havde MM Medier ligget i bunden på de fleste programmer. Deres høje antal kampagner snyder idet rigtig mange bare er varianter af samme kampagne. Dog har de enkelte unikke kampagner.

IQ Medier (48 kampagner). Dette netværk er helt nyt. Desværre har de ikke rigtig noget at tilbyde konkurrencen endnu. Kampagneudvalget er lille, og priserne er lave. Det kan dog ikke udelukkes at de vil udvikle sig til noget positivt med tiden.

Outsiderne

Tradedoubler (105 kampagner). Det giver ikke et helt fair billede at sammenligne Tradedoubler med de øvrige affiliateprogrammer. Tradedoubler har et helt unikt udvalg af kampagner. I de få tilfælde hvor der er overlap med andre netværker, ligger Tradedoubler dog ofte i den lave ende.

Partner-ads (240 kampagner). Partner-ads er slet ikke med i undersøgelsen da de ikke tilbød en eneste af de 25 kampagner i testen. Konceptet i partner-ads er meget forskelligt fra de andre, og de har derfor nogle helt andre kampagner som er af meget svingende kvalitet, både godt og skidt.

Konklusion

Tre af de testede programmer, Adfair, MM Medier og IQ Medier, havde reelt set ikke noget at byde på. De tilbyder ikke engang nogle interessante markedsføringsværktøjer. Den eneste grund til at disse programmer tjener penge, må være at deres partnere ikke kender til andre programmer.

De øvrige programmer i testen tilbyder hver især noget interessant, enten i form af høje priser, unikke kampagner eller interessante markedsføringsværktøjer.

Det var et større arbejde at lave denne test, så jeg håber I kan bruge den til noget derude. Kommentarer er velkomne.