EtailMedia prisgaranti er lige til at lukke op og ….. i

Update 21/03/10: EtailMedia reagerede på dette indlæg, og de har efterfølgende valgt at ændre på beskrivelsen af deres prisgaranti, så det er mere klart hvordan den fungerer.

Reklamenetværket EtailMedia tilbyder en såkaldt prisgaranti på 20-30 af deres kampagner. På deres hjemmeside skriver de:

Etailmedias målsætning er at give vores samarbejdspartnere den absolut bedste pris. Som den prisførende spiller indenfor online markedsføring tilbyder vi dig derfor PRISGARANTI på mange kampagner.

PRISGARANTIEN hos Etailmedia betyder, at du ikke længere behøver at bruge tid på at undersøge, hvilket medienetværk der tilbyder den bedste pris. De kampagner som vi har markeret med prisgaranti-logoet (guldmønterne) garanterer vi den absolut bedste pris. Er der en prisgaranti-kampagne i Etailmedia, som du mod forventning kan få til en bedre pris i et andet medienetværk, matcher vi denne pris + giver dig 5 % ekstra. Dét kalder vi PRISGARANTI.

(min fremhævning)

Der er flere problemer med denne prisgaranti. Jeg har forsøgt mig at benytte mig af den, men min oplevelse af forløbet får mig til at være meget mistænkelig over for EtailMedia.

Jeg henvendte mig angående et par kampagner som jeg havde fundet en højere pris på hos Adservice. Efter et par dage og et par mails ændrede EtailMedia så prisen så jeg fik cirka de lovede ekstra 5 %.

MEN, her er det første problem: EtailMedia ændrede kun prisen for mig – ikke den generelle pris. Man kan altså ikke stole på deres garanti, idet man stadig er nødt til at tjekke andre netværker.

Desuden kan man bare ikke regne med at EtailMedia ændrer prisen hvis andre gør opmærksom på at andre kører med højere pris. Det passer altså ikke når de skriver “mod forventning”. De handler mod bedre vidende når de ikke ændrer prisen for alle, og de lever således ikke op til deres målsætning om at tilbyde den bedste pris til alle.

Jeg tjekkede alle deres prisgaranti-priser, og kunne for alle deres kampagner finde en tilsvarende eller bedre pris i andre netværker, undtagen for deres unikke kampagner – og hvor svært er det lige at give prisgaranti, når man er den eneste der kører kampagnen?

Min konklusion er derfor at EtailMedias prisgaranti i praksis er meget lidt værd, og dernæst at deres målsætning IKKE er at give samarbejdsparterne den bedste pris.

Flere problemer med EtailMedia

Nuvel, det lykkedes mig at få en bedre pris på to kampagner, som jeg ellers plejer at køre via Adservice. Jeg kørte dem i to dage, men fik ikke et eneste lead, på trods af at jeg plejer at få flere leads hver dag.

Jeg kan selvfølgelig have været uheldig. Jeg kørte ikke med dem længe nok til at få statistisk sikkerhed for at EtailMedia snyder, men nok til at jeg begyndte at tvivle. Jeg ville i hvert fald ikke risikere flere tusinde kroner for at teste det, når min mistænksomhed i forvejen var vakt.

Dernæst oplevede stor driftusikkerhed. Flere gange prøvede jeg at komme ind på min konto, hvor EtailMedias hjemmeside var nede, og samtidig virkede deres affiliatelinks ikke.

Igen kan jeg havde ramt en uheldig uge, men jeg oplever sjældent nedetid hos andre netværker. Hvis man bare en enkelt gang går glip af et lead pga. af nedetid, skal man skaffe 20 leads for at indhente det tabte via prisgarantien på 5 %.

Alt i alt nogle dårlige oplevelser som får mig til at være varsom med EtailMedia. Det kommer bag på mig, for jeg har hørt godt om dem andre steder.