«

»

feb 24

Pristjek på danske affiliateprogrammer

Hvilket affiliateprogram er bedst?

Jeg har over de sidste par dage gennemført en omfattende prissammenligning af 9 danske affiliatenetværker, hvor jeg har sammenlignet dem på udvalg og pris.

Sammenligningen er foretaget på baggrund af 25 tilfældigt udvalgte kampagner som kører på flere forskellige netværker. For hver kampagne har jeg tjekket de 9 affiliatenetværker mht. om de udbød pågældende kampagne og til hvilken pris. For hvert netværk har jeg registreret hvor mange kampagner de havde i alt.

Resultaterne er lagt ind i et skema. Pga. at ikke alle affiliateprogrammer tillader at man offentliggør deres priser, har jeg fjernet den konkrete pris og i stedet markeret med farvekoder hhv. den højeste og laveste pris (men hvis man spørger pænt, kan man nok godt få det med konkrete tal på).

Se skemaet her

Vinderne

Adservice (77 kampagner i alt): På 9 af de 25 kampagner tilbød Adservice den bedste pris. På de øvrige lå de i de fleste tilfælde inden for 1-2 % af førstepladsen.

MikkelsenMedia (155 kampagner i alt): MikkelsenMedia er lidt af et wildcard. Ligesom Adservice havde de den bedste pris på 9 af de 25 kampagner. På en enkelt kampagner lå de dog lavest, og på mange af de øvrige lå de langt fra toppen. Til gengæld havde MikkelsenMedia det største udvalg af kampagner.

Adservice og MikkelsenMedia dækkede tilsammen alle de 25 kampagner. Med de to programmer alene er man altså dækket godt ind både mht. pris og udvalg.

Runner ups

Euroads, EtailMedia og Webgains (hhv. 144, 43 og 90 kampagner) løb hver især med sejren et par gange, og de lå sjældent i bund. EtailMedia har på det sidste kæmpet sig godt op og er værd at holde øje med. Euroads og Webgains har et stort udvalg af kampagner og især Webgains har mange helt unikke kampagner.

Taberne

Adfair (61 kampagner) tilbød den laveste pris på over halvdelen af de 25 kampagner og kom ikke i nærheden af den højeste pris på noget tidspunkt. Der var meget lidt unikt ved deres kampagneudvalg i øvrigt.

MM Medier (147 kampagner). Den eneste grund til at MM Medier ikke er fyldt med røde felter på skemaet, er at Adfair var med i testen. Hvis ikke Adfair havde været med, havde MM Medier ligget i bunden på de fleste programmer. Deres høje antal kampagner snyder idet rigtig mange bare er varianter af samme kampagne. Dog har de enkelte unikke kampagner.

IQ Medier (48 kampagner). Dette netværk er helt nyt. Desværre har de ikke rigtig noget at tilbyde konkurrencen endnu. Kampagneudvalget er lille, og priserne er lave. Det kan dog ikke udelukkes at de vil udvikle sig til noget positivt med tiden.

Outsiderne

Tradedoubler (105 kampagner). Det giver ikke et helt fair billede at sammenligne Tradedoubler med de øvrige affiliateprogrammer. Tradedoubler har et helt unikt udvalg af kampagner. I de få tilfælde hvor der er overlap med andre netværker, ligger Tradedoubler dog ofte i den lave ende.

Partner-ads (240 kampagner). Partner-ads er slet ikke med i undersøgelsen da de ikke tilbød en eneste af de 25 kampagner i testen. Konceptet i partner-ads er meget forskelligt fra de andre, og de har derfor nogle helt andre kampagner som er af meget svingende kvalitet, både godt og skidt.

Konklusion

Tre af de testede programmer, Adfair, MM Medier og IQ Medier, havde reelt set ikke noget at byde på. De tilbyder ikke engang nogle interessante markedsføringsværktøjer. Den eneste grund til at disse programmer tjener penge, må være at deres partnere ikke kender til andre programmer.

De øvrige programmer i testen tilbyder hver især noget interessant, enten i form af høje priser, unikke kampagner eller interessante markedsføringsværktøjer.

Det var et større arbejde at lave denne test, så jeg håber I kan bruge den til noget derude. Kommentarer er velkomne.

3 kommentarer

  1. Jacob W

    Super artikel!

    Det kan være jeg skal prøve at skifte mine adsense reklamer ud på http://index.wep.dk med nogle fra Adservice 🙂

    Har du testet hvor godt de indtjener i forhold til adsense?

  2. Rasmus Sørensen

    Interessant artikel og spændende med din sammenligning. Pris er dog langt fra den eneste paramenter, som vi udvælger netværk ud fra. For os er troværdighed, gennemskuelighed og kvalitet i rapporter og mulighed for api afgørende.

    I stort set alle situationer ender vi med at køre en kampagne fra de store netværk som Tradedoubler, Webgains og Euroads. Mange år i branchen har givet mig en sund skepsis og det smitter af på valget af netværk, og jeg er ikke vild med at smide hundrede tusindevis af kroner efter en kampagne på et netvræk, hvor jeg ikke aner, om de reelt måler korrekt og om de måske shaver nogle af mine salg.

    Så pris er en vigtig parameter, men absolut ikke den eneste og for os ikke den vigtigste.

  3. Ruben

    Der var fokus på pris og kampagneudvalg i min test, men du har fuldstændig ret; øvrige parametre kan være ligeså eller mere interessante for den enkelte, men også langt sværere at måle på.

    Nu henvender min blog sig mest til amatører og halvprofessionelle, og det er klart at jo større foretagende man har ansvar for, des vigtigere bliver tilliden til netværket osv.

    Min fornemmelse er dog at det ikke ændre voldsomt på rangeringen af netværkerne at inddrage de andre parametre. Adfair vil stadig ligge i bund, og IQ Medier ligeså i kraft af at de er nye. MM Medier vil sikkert klare sig bedre på en troværdighedsskala, men er for mit vedkommende stadig uinteressante ift. de øvrige netværker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>